Møde den 12. Januar #Nytårskur 🥂

(Ern_st) #1

Dato: 12. Januar 2019
Tidspunkt: 12:00-17:30
Sted: PROSA Odense, Overgade 54, 5000 Odense
Mad: Buffet #3 fra Mamma’s

Deltagere: Jeppe, Tien, Dennis, Anders, Jørgen, Jakob, Peter, Jonas, Maria, Henrik, Jannek
Måske:
Afbud: Nete
Gæster: Peter Kofod

Referent:
Dirigent:

Dagsorden:

SURVEIL_IT:

• Oplægsholdere og programlægning
  • Opreklamering
  • Praktisk
  • Opsamling og næste skridt

Aktiviteter:

• Første maj - gør vi noget?
  • Behandling og vedtagelse af udkast til arbejdsplan for PROSA Ung

Sjov og ballade:

• QUIZ ved Dennis
  • BEER/SODA/SNACKS
  • FUN & GAMES etc…

Ideer til frokost? (skal være nogne der leverer kl 12 en lørdag)…

0 Likes

(at-boy) #2

Jeg mangler lige at arrangere noget overnatning så snart det er på plads ved jeg om jeg kan deltage

0 Likes

(Ern_st) #3

var kommet til at copy’n’paste :stuck_out_tongue: vi regner med at starte kl 10:00 12:00 og ikke 17:30 :slight_smile:

0 Likes

(Tien Tran) #4

@Maria
@Ern_st @atboy @Skov @jar @petestrian @boserup @Bossen @heinzdmx @Mininete (har jeg glemt at tagge andre?!)

Vi bestiller buffet #3 fra Mamma’s til frokost (http://mammas.dk/odense/menukort/buffet/?tab=2)

Hvis I heller vil have en panini så tag mig lige. Jeg bestiller i morgen eftermiddag.

Menu for buffet #3:
Klassisk Bruschetta med tomater og basilikum
Mortadella med kryddermarinerede artiskokker
Salami Ventricina og syltede løg med Balsamico glace
Bønnesalat med chili, peberfrugter, rødløg og persille
Lasagne
Tiramisu
Ciabatta

Maden leveres kl 12.30 grundet anden levering kl 12

1 Like

(at-boy) #5

Er der nogen grund til at vi skal have vegetar mad?

0 Likes

(at-boy) #6

Jeppe gjorde mig opmærksom på at der står Lasagne havde læst det som persille lasagne

0 Likes

(Jørgen Skov Rasmussen) #7

:grin:

0 Likes

(at-boy) #8

Hvem skal med fra Djævleøen imorgen?
Tænkte at det kunne være hyggeligt at følges af, jeg overvejer umiddelbart at tage ICL 43 det som kører fra KBH kl. 09:52 er det vist

0 Likes

(Jakob Lindell Ruggaard) #9

Jeg har oploadet udkast til arbejdsplan for PROSA ung nederst på dagsordenen ovenfor. Vi behandler den på mødet i morgen. :smiley:

Jeg glæder mig til at se jer!

0 Likes

(Tien Tran) #10

Mad er bestilt :yum:

1 Like

(Nete Hangel) #11

Jeg kan desværre ikke komme alligevel :frowning:

0 Likes

(Jørgen Skov Rasmussen) #12

tjo vi kan da godt mødes i i Høje Taastrup

0 Likes

(Tien Tran) #13

Tekniske forslag:

• Tor: hvordan virker Tor og hvordan snakker services og exit nodes (Alexander arbejder for Tor - Dennis og Jørgen kan tage fat I ham)
  • Undgå at din pc bliver snaget i f.eks. Tor og VPN (WireGuard)
  • Krypteret DNS
  • WiFi kryptering der er lukket/åbent til individuelle klienter (Kramse)
  • Android Google F Droid
  • Open source sociale medier (mastodon, der er forskellige forsøg som ikke har så meget aktivitet). Der er nogle hvor man ikke kan se hvor meget der sker. Decentralt og på ens egen enhed - data ligger hos en selv f.eks. scottlebot (?)
  • Nem beskyttelse af sit hjemme netværk
  • Sikker brug af software på sin computer
  • Beskyttelse af data i det offentlige rum
  • Hvordan opsætter man en firewall
  • Hvordan ser man hvad der foregår sit netværk man ikke vil have (zeek)
  • Hvordan kan man selv overvåge: monitering, logning - best practice i virksomhedsnetværk eller privat netværk
  • GDPR for de tekniske, hvordan implementerer man det
  • Generel sikkerhed og kryptering pros/cons
  • Facial recognition + Audio recognition: hvordan lærer man det og hvordan undgår man det
  • Elastic search
  • Machine learning, data hvordan finder man mønstre og hvordan undgår man mønstre
  • Hvordan skjuler man sig
  • Panton og data logning hos TDC
  • Brug af IP’er til at holde øje med sine ting
  • Dissekere
  • Defend the flag ( istedet for capture the flag): Security onion installation hvor man smider skal finde en masse information frem
  • Snakke om open source intelligence og hvordan man indhenter informationer på folk, ting etc. - se en anden side af medaljen
  • Hvordan opsætter man en hidden service (det tager ~ 30 min)

Der skal være mere hands-on.
Der skal være forskellige niveauer, så alt ikke er for teknisk - alle skal kunne udfordres - samtidig skal vi passe på at det ikke bliver for overfladisk

• Tor
    – Prøv at angribe
    – Hvordan bliver det beskyttet
    – Lav et net hvor man han har onion installation på og kører noget traffik igennem man kan kigge på (elastic search)
    – Et sikker netværk man ikke må angribe
    – Et netværk man gerne må angribe (kobler sig direkte til og skal finde ukrypteret data)
  • Opdeling hvor man bruger Tor og hvor andre har fri leg og sammenlign med hvad der sker på netværk og hvad man kan fange
  • Wall of sheep: Free phone charging, hvor man så kan tilgå telefon data. Skal evt sørge for at gøre det manuelt på devcon oplevede man at mange brugte det til at lave reklame for sig selv
  • Workshop og vidensdeling - en ting er at logge en anden ting er at logge rigtigt. Del af erfaring og hvad kan man gøre bedre (Jørgen og Dennis). Vide hvor ens logs er og sørge for at man har dem når man skal bruge dem. Indtil de så er ubrugelige (?) data man ikke ved man har brug for.
  • Open source intelligence (find alt hvad du kan om din sidemand) - find nogen der har lyst til at snakke om emnet og kan formidle viden
  • Facebook: open source intelligence eller køber de data af andre?
  • Verizon og AT&T: sælger data logning til andre f.eks. betaler en private investigator til at skaffe info
  • Overvågningsjeopardy

Inden frokost:

• små hands-on kom i gang opgaver/moduler
  • hvordan overvåger man:
  • sociale medier:

Problem: open source intelligence - hvad kan man snage i?

Forbyggelse: undgå at blive overvåget/hvordan beskytter man sig selv?

• Logining: f.eks. beskytte sit hjemmenetværk

Analyse: hvad sker der hvis man ikke beskytter sig selv?

0 Likes